انواع هاست | راهنمای جامع 0 تا 100 انواع هاست

فضا و اطلاعات سایت شما باید روی یک کامپیوتر میزبان که همیشه متصل به اینترنت است قرار گیرد تا دیگران بتوانند در هر لحظه از شبانه روز به آن دسترسی داشته باشند. در حقیقت میزبان یا هاست، تمام یا بخشی کوچک از فضای یک کامپیوتر همیشه متصل به اینترنت است که به مرورگرها این امکان را می‌دهد که با تایپ دامنه شما در مرورگر خود، بتوانند به صفحات وب سایت شما دسترسی پیدا کنند و یا برنامه ای خاص را برای ایجاد آن صفحات اجرا کنند. فضای هاست دارای یک آدرس اینترنتی منحصر به فرد بنام IP، یک حوزه منحصــر بفرد و یک نام منحصـر بفــرد که کامپیوتر شما را در شبکه شناسایی می کند، است. به عبارت دیگر میزبانی یک سایت عبارت است از فراهم نمودن محلی مناسب به عنوان پایگاه اصلی برای ارسال و دریافت اطلاعات از طریق اینترنت که در اصطلاح فنی به آن Web Hosting گفته می شوند. برای آشنایی با انواع هاست این مطلب از سرور با ما را مطالعه کنید.

انواع هاست | راهنمای جامع 0 تا 100 انواع هاست

انواع هاست

تمامی کسانی که قصد راه اندازی یک وب سایت را دارند در قدم اول نیازمند یک هاست و دامنه هستند. برای داشتن یک انتخاب مناسب می بایست انواع هاست را بررسی کنید، اما سوالی که مطمئنا برای شما به وجود خواهد آمد این است که کدام نوع هاست را انتخاب کنیم؟ در ادامه مطلب شما را با انواع هاست آشنا خواهیم کرد و شما را در انتخاب هاست متناسب با نیازتان یاری خواهیم کرد.

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی دارای قیمت پایینی است، اما از نظر کیفیت از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیست. در سرویس های مرتبط با هاست اشتراکی، شرکت های هاستینگ یک سرور با منابع معین و محدود را بین کاربران چند وب سایت به اشتراک می گذارند. یکی از معایب هاست اشتراکی این است که در صورت پر بازدید بودن یک سایت، منابع هاست توسط آن سایت مصرف می شوند که در نهایت موجب کندی سرعت سایر وب سایت های قرار داده شده روی آن هاست خواهد شد. هاست های اشتراکی برای وب سایت های در حال توسعه، وب سایت های تستی و سایت هایی که نیازی به آنلاین بودن 24 ساعته ندارند، مناسب است.

هاست VPS

هاست VPS مخفف کلمه Virtual Private Server است که به معنای سرور خصوصی مجازی است. برای کسانی که به دنبال ارتقاء هاست خود هستند، هاست VPS گزینه مناسبی است. این نوع هاست نیز از یک محیط اشتراکی استفاده می کند، اما نوع اشتراک گذاری در آن متفاوت است. در هاست VPS از تکنولوژی hypervisor استفاده می شود. در این هاست یک سرور VPS معمولا بین 10 تا 20 قسمت تقسیم می شود و به هر کاربر میزان خاصی منابع اختصاص داده می شود، به عنوان مثال در صورتی که یک VPS دارای 10 کاربر با ده گیگابایت رم و 200 گیگابایت هارد دیسک باشد به هر کاربر بصورت اختصاصی 1 گیگابایت رم و 20 گیگ هارد تعلق می گیرد. در صورتی که وب سایتی از حد مجاز خود عبور کند، صرفا همان سایت دچار اختلال می شود. هاست VPS دارای هزینه نسبتا بالاتری نسبت به هاست اشتراکی است.

هاست VPS

هاست اختصاصی

هاست اختصاصی برای سایت هایی با بیش از 100 هزار بازدید در ماه مناسب است. این مدل هاست بصورت اختصاصی روی یک سرور نگهداری می شود. در هاست اختصاصی شما قادر خواهید بود که هاست خود را به صورت کامل اختصاصی سازی کنید و یا از بین انواع سیستم عامل ها یکی را انتخاب کنید. از آن جایی که همه سیستم متعلق به شما است، شما می توانید هاست خود را به صورت کامل سفارشی سازی کنید. یکی از معایب سرور اختصاصی مسائل سخت افزاری آن است. در صورتی که حافظه رم پر شود سیستم به صورت اتوماتیک حافظه دیگری را وارد می کند تا وب سایت با مشکلاتی مانند بار زیاد مواجه نشود که این فرایند در هاست های اختصاصی کمی زمان بر است.

هاست اختصاصی

هاست ابری

هاست ابری یا Cloud Host به هاستی گفته می شود که مطالب روی بیش از یک سرور قرار می گیرند. در صورت بروز هر گونه مشکل در یک سرور سایت شما هم چنان در دسترس خواهد بود. پشتیبانی ابری جدیدترین نوع میزبانی است. موتور جستجو گوگل نمونه ای از هاست ابری است که کاربران کند بودن آن را متوجه نخواهند شد. سیستم های ابری مقاومت بیشتری نسبت به حملات DDOS دارند. هاست ابری در حالت کلی مشابه هاست vps است که برخی از شرکت ها آن را با نام هایی همچون سرویس های ابری یا سرویس های VPS ابری به فروش می رسانند.

هاست ابری

بر اساس اصول زیر فضای میزبانی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:

 نوع سیستم عامل

مهم ترین عامل دسته بندی انواع فضاهای میزبانی برای راه اندازی سایت، نوع سیستم عامل است. بر همین اساس دو نوع مهم هاست وجود دارد که با عنوان هاست لینوکس و هاست ویندوز شناخته می شوند. هاست لینوکس به دلیل رایگان بودن لینوکس ارزان هستند، همچنین از پایداری و کیفیت بسیار بیشتری نسبت به هاست های ویندوزی برخوردارند. امروزه کاربرد هاست های لینوکسی به مراتب بیشتر از هاست ویندوزی است. یکی از دلایلی که ما باید تصمیم بگیریم از هاست ویندوزی استفاده کنیم یا هاست لینوکسی، نوع فناوری و زبان برنامه نویسی سایت است. اگر ما از فناوری های متن باز استفاده کنیم نیاز داریم که یک هاست لینوکس تهیه کنیم.

 نوع سخت افزار

نوع سخت افزار و میزان منابعی که به شما اختصاص داده می شود از دیگر مواردی است که با آن ها فضاهای میزبانی را دسته بندی می کنند، به عنوان مثال نوع پردازنده و میزان حافظه RAM یا حافظه سخت همگی از جمله نوع سخت افزار سروری است که هاست شما روی آن قرار گرفته است. هر چقدر این منابع بیشتر و قدرتمندتر باشد هزینه هاست هم بالاتر خواهد رفت.

معمولا بسته های میزبانی که شما خریداری می کنید دارای منابع مختلفی هستند. مثلا حجم و پهنای باندی که به شما اختصاص داده می شود، از جمله مهم ترین منابعی است که بهتر است راجع به آن ها اطلاع کافی داشته باشید.

 نوع نرم افزارها

این که در سروری که فضای میزبانی شما روی آن قرار می گیرد، چه نوع نرم افزارهایی نصب شوند دسته بندی دیگری از هاست را ایجاد می کند، به عنوان مثال اگر سایت شما با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است، حتما باید نرم افزار زبان PHP روی سرور نصب شده باشد. در این مورد حتما از احتیاجات کار خود و همچنین نرم افزارهایی که روی سرور نصب شدند، قبل از خرید اطلاع کافی کسب کنید. این کار را با ارتباط از طریق بخش پشتیبانی می توانید انجام دهید. البته در حال حاضر بیشتر شرکت های میزبانی وب پر کاربردترین نرم افزارهای مورد نیاز را نصب و پیکربندی می کنند و شما نگرانی خاصی نخواهید داشت.

 نوع نرم افزارها

موقعیت مکانی

به نظر شما هاست ایرانی و خارجی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ منظور از ایرانی و خارجی همان محل قرارگیری سروری است که هاست شما روی آن قرار خواهد گرفت. هاست هایی ایرانی که در حال حاضر وجود دارند، سرور ها در داخل کشور قرار گرفته اند و هاست های خارجی، درون مرکز داده در خارج از کشور قرار گرفته اند.

به طور کلی هاست های خارجی ارزان تر و پایدارتر هستند و مشکلات کمتری از این نظر به سراغ آن ها خواهد آمد، ولی هاست های ایران به دلیل این که در ایران قرار گرفتند، امکان سفارشی سازی بیشتری خواهند داشت، همچنین از دیگر مزیت های هاست ایرانی سرعت بالاتر سایت در داخل ایران است. به دلیل این که محل قرارگیری سرورها نزدیک رایانه ی بازدید کنندگان است، سرعت بارگذاری صفحات مختلف بالاتر خواهد رفت. برای شروع می توانید از هاست های ارزان خارجی استفاده کنید. باز هم بستگی به انتخاب خود شما دارد.

نتیجه گیری

اگر توضیحات این مقاله برای شما نهادینه شده باشد، با ذهن بازتری می توانید اقدام به خرید هاست کنید، اما اگر نمی دانید دقیقا باید از کجا شروع کنید، شاید خرید یک هاست لینوکس خارج بهترین گزینه برای شروع باشد. فراموش نکنید که انتقال سایت شما بین انواع مختلف هاست به راحتی امکان پذیر است و از این نظر نگرانی برای شما وجود ندارد.