تفاوت هاست و سرور مجازی VPS

قبل از خرید سرور و هاست همه افراد باید تفاوت بین سرور مجازی و هاست اشتراکی بدانند، به همین علت در این مطلب از سرور با ما به بررسی کلی سرور مجازی و هاست اشتراکی پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات در این زمینه تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

معرفی هاست اشتراکی

هاست اشتراکی مانند زندگی در یکی از آپارتمان های یک مجتمع است، به این صورت که همه ی ساکنان در یک منطقه سکونت دارند و تمام منابع برای استفاده ی آن ها مشترک است. منابع ممکن است شامل استخر، پارکینگ و زمین بازی باشند. در هاست اشتراکی نیز همه ی حساب ها باید از منابع موجود به صورت مشترک استفاده کنند که شامل زمان پردازنده، حافظه و فضای دیسک است. سیستم های هاست های اشتراکی وب یا Shared Web Hosting معمولا بر روی سخت افزار عرضه می شوند که روی این سخت افزار معمولا سیستم عامل های ویندوز یا لینوکس نصب می شود. نگهداری و مدیریت چندین وب سایت و کاربر به این سرور واگذار می شود و منابع موجود بر روی این سرور چون پهنای باند، فضا، پردازش و… به صورت مشترک بین همه کاربران و وب سایت ها تقسیم می شود و همچنین  اولویت بندی و یا محدودیت در دسترسی منابع به کاربران نیز اعمال نمی شود.

معرفی هاست اشتراکی

معرفی سرور مجازی (وی پی اس)

سرور مجازی یا همان میزبانی وب مانند یک آپارتمان مسکونی است، در حالی که شما هنوز هم برخی چیزها را در ملک خود به صورت مشترک دارید، اما در نهایت مسئول حفظ اموال و تعمیران آن ها در داخل محل سکونت خود هستید، همچنین ساکنان به طور قابل توجهی سهم کمتری در هر پارکینگ و ساختمان دارند. در سرور مجازی همه ی منابع توسط همه به اشتراک گذاشته نخواهند شد. زمان پردازنده و مموری در میان حساب های هر ماشین تقسیم شده اند، اما در هر زمان استفاده از منابع همیشه به هر حساب اختصاص داده شده است. این نوع هاستینگ اجازه ی قدرت بیشتر و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به میزبانی مشترک را به کاربران می دهد. سرور مجازی یا vps مخفف Virtual Private Server است که به معنی سرور اختصاصی مجازی است. یک سرور مجازی سیستم عامل مجزایی برای خود دارد و مشتریان دسترسی Superuser به آن سیستم عامل را دارند، در نتیجه آن ها می توانند هر نرم افزاری می خواهند را بر روی آن سرور نصب نمایند. از جهات گوناگونی سرور مجازی را می توان عملا معادل سرور اختصاصی و فیزیکی دانست، با این تفاوت که این نوع سرور ها بسیار ساده تر ایجاد و تنظیم می گردند.

معرفی سرور مجازی (وی پی اس)

تفاوت وی پی اس با هاست اشتراکی

مهم ترین تفاوت بین هاست اشتراکی و VPS در این است که شما در یک هاستینگ اشتراکی، وب سایت خود را در کنار سایر وب سایت هایی که برای افراد دیگر هستند بر روی یک سرور قرار می دهید، در چنین شرایطی منابع اختصاص یافته به وب سایت شما در روی این سرور به ازای تعداد وب سایت ها و بار کاری که هر کدام از آن ها دارند به اشتراک گذاشته می شوند. شما در هاست های اشتراکی هیچ گونه مدیریتی روی منابعی که در حال استفاده از آن روی سرور هستید را ندارید، در حالی که در سرورهای مجازی شخصی یا VPS شما یک سرور مجازی که در نتیجه نصب نرم افزارهای مجازی ساز بر روی سرور فیزیکی ایجاد می شوند را به صورت تمام و کمال در اختیار می گیرد و طبیعتا همه منابعی که بر روی این سرور قرار دارد در اختیار شما قرار گرفته و مدیریت بهتری بر روی منابع سرور خود دارید. در ادامه تفاوت های وی پی اس با هاست اشراکی را به صورت تخصصی شرح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید.

  • هاست های اشتراکی بسیار ارزانتر از هاست های VPS هستند.
  • منابع سرور در هاست اشتراکی بین همه کاربران به اشتراک گذاشته می شود.
  • منابع سرور در VPS ها در صورت نیاز به صورت اختصاصی به کاربران اختصاص داده می شود.
  • هاست های اشتراکی فقط برای وب سایت های کم ترافیک و تجارت های تازه کار مناسب است.
  • VPS ها برای وب سایت های پر ترافیک و تجارت ها و برند ها مناسب است.
  • کارایی VPS قطعا از کارایی هاست های اشتراکی بیشتر است.
  • کاربران VPS می توانند سرور خود را دلخواه سازی کنند، اما در هاست اشتراکی شما چنین امکانی ندارید.
  • انعطاف پذیری سرویس های VPS با توجه به مدیریت آن ها توسط کاربر بسیار بیشتر از هاست اشتراکی است.