هاست لینوکس یا ویندوز برای وردپرس   

هاست یک فضای میزبانی بوده که وب سایت ها بر روی آن اجرا می شوند. زمانی که اقدام به ساختن یک وب سایت می کنید بسیار مهم است که از چه برنامه میزبانی برای آن استفاده کنید. هاست ها انواع متفاوتی دارند و به روش های مختلفی دسته بندی می شوند. مهم ترین مولفه ها برای تقسیم بندی هاست، نوع سیستم عامل سرور و نوع کنترل پنل هاست. انتخاب نوع هاست بسته به نیاز شما صورت می پذیرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری می توان بسیاری از برنامه ها را روی هر سکوی نرم افزاری نصب کرد و محدودیت زیادی در این مورد وجود ندارد.

به طور مثال وردپرس را هم روی هاست لینوکس و هم روی ویندوز می توان نصب کرد اما سوال این جاست که کدام یک بهینه تر است؟ و کدام دسترسی بیشتری به کاربران می دهد؟ برای نصب و اجرای وردپرس نیاز به پیش نیاز هایی ست. اگر این پیش نیاز ها وجود داشته باشند وردپرس هم بر روی سرور های لینوکسی و هم سرور های ویندوزی فعال می شود. به طور مثال یکی از پیش نیاز های وردپرس موتور مفسر php است. با توسعه دادن بسته های نرم افزاری ویندوز، کد های php روی آن اجرا می شوند و می توان وردپرس را روی آن به اجرا درآورد. در ادامه این مقاله بیشتر با هاست لینوکس و ویندوز آشنا می شویم و این دو را با هم مقایسه می کنیم.

15 تفاوت های هاست لینوکس و ویندوز  

15 تفاوت های هاست لینوکس و ویندوز

برای کاربران انتخاب هاست لینوکس و یا ویندوز تفاوت چندانی ندارد زیرا نحوه نمایش وب سایت تغییری نمی کند اما با مقایسه تفاوت های این دو می توان برتری های هر کدام را نسبت به هم متوجه شد و انتخاب بهینه تری داشت.

  • سیستم عامل

مهم ترین و ابتدایی ترین تفاوت بین ویندوز و لینوکس، سیستم عامل آن هاست. افرادی که با لینوکس کار می کنند می دانند که لینوکس با خط فرمان کار می کند و این شباهتی به کلیک روی منو های ویندوز ندارد. افرادی که مایل هستند به جای کار کردن با کنترل پنل cpanel به طور مستقیم با سیتم عامل تعامل داشته باشند و روی سیستم عامل خود نصب و بروز رسانی انجام دهند می توانند ویندوز را به عنوان هاست انتخاب کنند.

لینوکس و پنل آن دارای ثبات و امنیت بیشتر هستند که باعث می شود وب اپلیکیشن ها و وب سایت های پیچیده، نگرانی کمتری درباره امنیت سایت های خود داشته باشند.

  • هزینه

ویندوز یک سیستم عامل لایسنس دار و لینوکس یک سیستم عامل متن باز ( غیر از ورژن های خاص سازمانی ) است. برنامه های هاستینگی با استفاده از لیونوکس هزینه های کمتری را متحمل می شوند. اگر هزینه برای کاربران به عنوان یک معیار مهم در انتخاب نوع هاست، محسوب می شود، لینوکس برای آن ها گزینه بهتری است.

15 تفاوت های هاست لینوکس و ویندوز  

  • رابط کاربری

آشنایی قبلی با تب، منو و فضاهای ویندوز باعث می شود که هاست ویندوز برای کاربران محیط راحت تری باشد در صورتی که لینوکس با خط فرمان و توابع و دستوراتی که دارد برای یادگیری ممکن است سخت به نظر برسد. مدیران هاست ویندوز با استفاده از سایت ابزار های TS ، MMC یا Remote shell می توانند به سرور ها دسترسی پیدا کنند این در صورت یاست که هاست لینوکس رابط کاربری ندارد و کاربران برای مدیریت سرور باید کنسول یا SSH داشته باشند.

  • امنیت و پایداری

این احتمال وجود دارد که هر هاستی در معرض هک قرار گرفته شود اما به طور کلی ویندوز نسبت به لینوکس، آسیب پذیری پذیری بیشتری دارد.

  • وب سرور

افرادی که دارای تخصص و تجربه لازم در پیکربندی وب سرور های NginX وApache هستند و توسعه وب سایت هایشان با Python ، PHP یاPerl صورت گرفته است بهتر است از هاست لینوکس استفاده کنند. برای ویندوز IIS مناسب تر است.

linux windows hosting wordpress4

  • اپلیکیشن ها

هاست های ویندوز و لینوکس هر کدام از اپلیکیشن ها و زبان های برنامه نویسی مشخصی پشتیبانی می کنند. با توجه به نیازی که وب سایت شما دارد می توانید می توانید راحت تر پلتفرم هاستینگ خود را انتخاب کنید.

  • کنترل پنل

دو کنترل پنل محبوبی که برای مدیریت هاست لینوکس و ویندوز استفاده می شود، Cpanel و Plesk هستند. اغلب کاربران برای اقدامات لازم از این دو استفاده می کنند.

  • پایگاه داده

با توجه به نیازی که دارید می توانید هاست مورد نظر را انتخاب کنید. برای کسب مهارت در زمینه MSSQL  یاASP.NET  از هاست ویندوز استفاده کنید. برای راحتی کار و پشتیبانی از MySQL نیز هاست لینوکس مناسب تر است.

  • سرعت

سرعت این دو هاست بستگی به سطح سخت افزاری آن ها دارد. در مواردی ممکن است استفاده از برخی ابزار های بهینه سازی باعث شود هاست لینوکس سرعت بیشتری داشته باشد. علاوه بر موارد ذکر شده تفاوت های دیگری مانند قابلیت سفارشی سازی، میزان محبوبیت، نوع فایل ها و ... نیز بین هاست لینوکس و ویندوز وجود دارد.

برای وردپرس هاست لینوکس بهتر است یا ویندوز؟  

برای وردپرس هاست لینوکس بهتر است یا ویندوز؟

 از آن جایی که برخی ماژول های وب سرور از جملهMod_rewrite روی ویندوز وجود ندارد ممکن است در اجرای وردپرس روی ویندوز نقص هایی به وجود بیاید. پیوند های وردپرس با این ماژول عمل می کند و همین موضوع باعث می شود که یکی از مزیت ها و قابلیت های وردپرس بر روی ویندوز را نداشته باشیم. این مشکل سایر قابلیت های ورد پرس بر روی ویندوز را نیز دچار مشکل کند. Php روی لینوکس توسعه داده شده و همین موضوع سرعت آن را به مراتب بالاتر می برد. به طور کلی سرعت هاست ویندوز نسبت به هاست لینوکس برای وردپرس کمتر است. در مورد پایداری این دو هاست می توان لینوکس را با امنیت بیشتر و پایدار تری معرفی کرد این پایداری باعث می شود تا سایت شما بیشتر در دسترس باشد. طراحی هاست لیونکس به گونه ای است که تمامی پروژه های باز متن روی آن وجود دارند. اغلب متخصصین در این زمینه پیشنهاد می کنند که هاست مناسب برای وردپرس، لینوکس است اما به دلایل متفاوت و ترجیحاتی که وجود دارد می توان از ویندوز نیز برای آن استفاده کرد.

استفاده از هاست لینوکس برای وردپرس در نهایت کیفیت و کمیت نهایی کار شما را بالا می برد. با توجه به اینکه وب سایت شما چه نوع زبان برنامه نویسی، نوع داده، سیستم عامل و .. را پشتیبانی می کند، می توانید هاست مناسب را انتخاب کنید. کارشناسان سرورباما اینجا هستند تا به شما برای پیشرفت کسب و کارتان کمک کنند؛ کافی است با ما تماس بگیرید.